Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

Έρευνα: Οι Έλληνες ως μετανάστες…

Κατά καιρούς έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες σχετικά με τους Έλληνες που κατά περιόδους έφυγαν από τη χώρα μας πηγαίνοντας να βρουν την τύχη τους σε άλλα εδάφη. Εδάφη που έμελλαν να γίνουν οι νέες γλυκές πατρίδες τους. Ο απόηχος σε κάποιες απ’ τις έρευνες αυτές πήρε μορφή μένους εναντίων των συντελεστών τους από κορυφαίες τόσο «προοδευτικές» όσο και «συντηρητικές» πένες.

Ο λόγος που ερέθισε τις παραπάνω πένες είναι ότι η αλήθεια συγκρούεται με την κατεστημένη αντίληψη. Μια αντίληψη που θέλει του Έλληνες μετανάστες να είναι οικογενειάρχες δουλευταράδες, που παρά τις δυσκολίες «τα κατάφεραν». Μια αντίληψη που σε αντιδιαστολή με τους «εγχώριους» μετανάστες από Αλβανία, Πακιστάν κ.ο.κ., οι Έλληνες «δεν ήταν το ίδιο». Ήταν άλλη η «ποιότητα» της «ράτσας».

Οι έρευνες αυτές συγκλίνουν ως προς τα ευρήματά τους και διεξήχθησαν από την ομάδα του «Ιού της Ελευθεροτυπίας» και του «Ρεπορτάζ χωρίς Σύνορα», του Στ. Κούλογλου, εν έτη 1998. Αξίζει να τις διαβάσετε και να τις δείτε αντίστοιχα.

Η έρευνα του GMT εξαντλήθηκε στην εξακρίβωση των στοιχείων που παρατίθενται στα παραπάνω πονήματα, μέσα από το κυνήγι των πηγών που χρησιμοποίησαν, την αξιοπιστία τους και το ειδικό βάρος που αυτές φέρουν. Το αποτέλεσμα της έρευνας του GMT δικαιώνει τις εργασίες τους και επιβεβαιώνει τα ευρήματά τους, τα οποία και αναπαράγει και διανθίζει στο παρόν κείμενο.

Το κείμενο διαιρείται σε δύο μέρη που αποτελούν τις απαντήσεις σε δύο ερωτήματα:

A.      Πώς φέρονταν οι Έλληνες μετανάστες;
B.      Πώς φέρονταν οι ντόπιοι στους Έλληνες μετανάστες;

Μέρος Α: Πώς φέρονταν οι Έλληνες μετανάστες;

Πολλοί δικαιολογημένα «αγανακτισμένοι» με την υπερσυσσώρευση παράτυπων μεταναστών, αδικαιολόγητα προβαίνουν από γενικούς αφορισμούς, όπως «σκαταλβανοί» και «βρωμοπακιστανοί», μέχρι και σε αυτοδικία (βλ. μαχαιρώματα, ξυλοκόπημα κ.α.). Γενικεύουν, δηλαδή, με αφορμή τις παράνομες συμπεριφορές ορισμών μελών μιας εθνικότητας, προς όλα τα μέλη της εθνικότητας αυτής. Προσδίδονται, μ’ άλλα λόγια, χαρακτηριστικά περιπτώσεων, σε όλον τον πληθυσμό μιας εθνικότητας. Αυτό, βέβαια, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Είναι φαινόμενο που συναντάται σε κάθε κοινωνία και, όπως θα δούμε, ακόμη και εις βάρος των Ελλήνων.

Τουλάχιστον, λένε, εμείς οι Έλληνες δεν σφάζαμε όταν πηγαίναμε έξω! Μια ματιά, όμως, στα ντοκουμέντα που αφορούν τις περιόδους όπου σημειώθηκαν τα κύρια μεταναστευτικά κύματα Ελλήνων προς το εξωτερικό (κυρίως ΗΠΑ), δεν δείχνουν ακριβώς αυτό.

Ένα κλασικό ανάγνωσμα στις εγχώριες σχολές εγκληματολογίας είναι εκείνο του  Κ. Γαρδίκα (Εγκληματολογία, 1947) στο οποίο παραθέτει πίνακα για την εγκληματικότητα σε ευρωπαϊκές χώρες το 1902. Μεταξύ άλλων αναφέρει «...Ει και η σύγκρισις στατιστικών είναι επισφαλής, όμως αι υπάρχουσαι διαφοραί είναι τόσω μεγάλαι, ώστε είναι ενδεικτικαί... Χαρακτήρ της τότε εγκληματικότητος της Ελλάδος είναι η μεγίστη συχνότης των φονικών…».

Η πρώτη αναφορά για Έλληνες που είχαν «μπλεξίματα» με τον Νόμο ήταν το 1890 όταν 3 ομοεθνείς που συνελήφθησαν με παραχαραγμένα νομίσματα. Η τελευταία «διάσημη» περίπτωση είναι εκείνη της Ελληνικής «Συμμορίας» (Greek Mob) που δραστηριοποιήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ από το ’60 μέχρι τη δεκαετία του ’90. Μέσα σε αυτούς συγκαταλέγονται φίρμες όπως ο Pete the Greek, Prokos the Greek, Steve Bouras, Satto the Greek και ο Anton the Greek, οι οποίοι πρωταγωνίστησαν σε υποθέσεις με ναρκωτικά, τοκογλυφία, τζόγο αλλά και άλλες μορφές οργανωμένου εγκλήματος.

Δείχνουν, όμως, ορισμένοι συμμορίτες και 3 παραχαράκτες την αξία εκείνων που έχουν ελληνική καταγωγή; Σε καμία περίπτωση! Εκείνο που ευνόησε τέτοιες αντιλήψεις ήταν οι επιδόσεις Ελλήνων μεταναστών στα λεγόμενα εγκλήματα του «δρόμου». Το 1929 ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Herbert Hoover, διέταξε μια εκτενή έρευνα της εγκληματικότητας στις ΗΠΑ. Η Επιτροπή Wickershamόπως ονομάστηκε, συνέταξε μια τεραστίων διαστάσεων Έκθεση της οποίας ο 10ος τόμος αφορά τη μετανάστευση & το έγκλημα (CrimeThe Foreign Born).

Στην έκθεση αυτή, όπως εύστοχα παρατηρεί ο Ιός και στη σελίδα 107 αναφέρεται ότι «…σε 20 από τις 30 πόλεις οι Έλληνες είχαν δείκτη εγκληματικότητας μεγαλύτερο από των ντόπιων. Το ίδιο ισχύει για τους Ιταλούς και τους Πολωνούς για τις 13 από τις 30 υπό εξέταση πόλεις…».

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει των αριθμό συλληφθέντων άνω των 18 στην πολιτεία της Νέας Υόρκης το 1929, κατά αδίκημα και με αναγωγή σε πληθυσμό 100.000 της ίδιας εθνικότητας (Έκθεση Wickersham- σελ. 109).



Στον παρακάτω διευρύνεται ο χρονικός ορίζοντας της έρευνας σε 15 χρόνια (τρεις 5ετίες) δείχνοντας τις κατηγορίες για κακουργήματα, σύμφωνα με την Αστυνομία του Σικάγο.


Η Ελλάδα στις 2 από τις 3 πενταετίες προηγείται στα κακουργήματα, ενώ στην τρίτη πενταετία (1925-1929) έρχονται δεύτεροι πίσω από τους Ιταλούς. Στον επόμενο πίνακα, τα πλημμελήματα (στην ίδια Έκθεση- σελ 113):


Τα στοιχεία της Έκθεσης Wickersham εκμεταλλεύτηκε και ένας εκ των θεμελιωτών της επιστήμης της Εγκληματολογίας, Thorsten Sellin, στο έργο του «Culture ConflictCrime» του 1938. Δύο Πίνακες ευανάγνωστα παρατιθέμενοι απ’ τον Ιό και προερχόμενοι απ’ το έργο αυτό είναι οι κάτωθι:



Δηλαδή, αυξήθηκε η εγκληματικότητα επειδή πήγαν οι Έλληνες; Η απάντηση στα Συμπεράσματα του κειμένου. Έτσι, όπως τα λες, μου ακούγονται λες και άδειασε η Ελλάδα από εγκληματίες, όπως άδειασε η Αλβανία μετά τη Μπερίσα εποχή. Δεν ξέρω. Πάντως ο Henry Pratt Fairchild, το 1911, στο έργο του «Ελληνική Μετανάστευση στις Ηνωμένες Πολιτείες» (εκδόσεις του Yale University, σ.226- όπως τη παραθέτει & ο Ιός) αναφέρει "Μια μάλλον διασκεδαστική επίπτωση της μετανάστευσης, ευεργετική τουλάχιστον για την Ελλάδα, μου επισημάνθηκε από τον κ. Νάθαν. Σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στη Σπάρτη, είχε μια συνομιλία με τον επικεφαλής της χωροφυλακής της περιοχής, και ο αξιωματικός παρατήρησε ότι επειδή η μετανάστευση είναι τόσο μαζική, η Σπάρτη έχει αλλάξει, από τόπος πολύ ταραχώδης που ήταν στο παρελθόν, σε ένα από τα πιο ήσυχα μέρη που μπορεί κανείς να φανταστεί. Στην πραγματικότητα, είπε, όχι μόνο η δική του περιφέρεια αλλά όλη εν γένει η Ελλάδα μοιάζει να έχει απαλλαγεί από τους πιο ακόλαστους εγκληματίες της".

Η εγκληματικότητα και η γενικότερη παραβατική συμπεριφορά των Ελλήνων μεταναστών έκανε την ελληνόφωνη εφημερίδα «Ελληνικός Αστήρ» αρθρογραφώντας με αφορμή τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Νότια Ομάχα (South Omaha) της πολιτείας Νεμπράσκα (για τα οποία θα αναφερθούμε στη συνέχεια), να προσπαθήσει να «συμμορφώσει» τους Έλληνες παροτρύνοντάς τους να προσπαθήσουν να υπακούν τους Νόμους της χώρας υποδοχής. Των ΗΠΑ.

Είναι γεγονός ότι τα πρώτα «καραβάνια» μεταναστών που έπιασαν τη στεριά των ΗΠΑ αποτελούνταν από άντρες (κατά 95%), ανύπαρκτης μόρφωσης και ηλικίας από 15 έως 35. Αναγκάστηκαν να ζουν σε αγελαία κατάσταση εντός καταλυμάτων σε ομάδες των 20 ατόμων ανά δωμάτιο. Το γεγονός αυτό προκαλούσε καταπιέσεις οι οποίες «εξωτερικευόντουσαν» σε «λευκές» κοπελιές και κατά συνέπεια διοχετεύονταν αρνητικές αντιλήψεις για τους μετανάστες με καταγωγή απ’ τη χώρα μας.

Σε όλο το φάσμα των αναλύσεων, εκθέσεων, ερευνητικών και συγγραφικών πονημάτων που αναφερθήκαμε, αποτελεί κοινό τόπο η πραγματικότητα ότι οι Έλληνες (και οι περισσότεροι μετανάστες τις εποχής) εμπλέκονταν σε εγκλήματα του
δρόμου» και όχι στο οργανωμένο έγκλημα, στο οποίο όπως είδαμε οι Έλληνες ενεπλάκησαν μεταγενέστερα με… αξιώσεις.

Οι Έλληνες, μ’ άλλα λόγια, είχαν καλό «πλασάρισμα» στα στατιστικά των εγκληματιών. Πολλές φορές πρώτοι, άλλες δεύτεροι, άλλες τρίτοι. Στις παραπάνω βέβαια αναλύσεις θα παρατηρήσατε ότι συντριπτική συμμετοχή στο έγκλημα είχαν οι μαύρου δέρματος μετανάστες και οι Μεξικανοί. Γιατί; Απλούστατα γιατί είχαν τη μερίδα του λέοντος στη ρατσιστική καταπίεση και, κυρίως, γιατί αποτελούσαν το κύριο σώμα των μεταναστών σε όρους απόλυτων αριθμών. Άρα, εξαιρώντας τους μαύρου δέρματος και τους Μεξικανούς ισχύουν οι κατατάξεις που αναφέρουμε παραπάνω.

Για τα στατιστικά στοιχεία που αναπαρίστανται σε έναν σωρό πίνακες της σχετικής βιβλιογραφίας, οι ερευνητές πάντα επισημαίνουν ότι αποτελούν μια ένδειξη και όχι απόδειξη, διότι απλούστατα υπάρχουν και κοινωνικά ζητήματα που υπεισέρχονται και τα επιβαρύνουν πολλές φορές άδικα.

Για παράδειγμα, αν δείτε έναν Πακιστανό και έναν Έλληνα να πλακώνονται στον δρόμο ποιόν θα συνδράμει η ΕΛ.ΑΣ.; Μάλλον τον Έλληνα (στις περισσότερες των φορών). Έτσι, ο Πακιστανός θα κρατηθεί, θα κατηγορηθεί για πλημμέλημα ή για ό,τι άλλο και έτσι χτίσαμε ένα επιπλέον στατιστικό. Με αυτού του είδους την προκατάληψη «φουσκώνονται» και τα στατιστικά που αφορούν τους Έλληνες ως μετανάστες αυτή την φορά.

Επίσης, το ίδιο παράπτωμα επισύρει, σύμφωνα με τις παραπάνω έρευνες, μεγαλύτερες ποινές προς τον ένοχο μετανάστη παρά στον ντόπιο. Έτσι, στο διάβα του χρόνου, οι μετανάστες πλειοψηφούν πίσω απ’ τα σίδερα και δημιουργείται έτσι ένα ακόμη στατιστικό.

Στο επόμενο μέρος, πως μας αντιλαμβάνονταν οι Αμερικάνοι, οι Καναδοί και οι Αυστραλοί (της έρευνας εξαιρούνται οι Γερμανοί λόγω χρόνου) ως μετανάστες και πως εν τέλει μας αντιμετώπιζαν. Ένα έθνος «νόμιμο κληρονόμο» μιας πολύτομης περιουσίας και ενός αξιακού συνόλου που απλώς μας φουσκώνει το στήθος αντί τον νου.

Μέρος Β: Πώς φέρονταν οι ντόπιοι στους Έλληνες μετανάστες;

Διάχυτη στη συντηρητική κοινωνία των ΗΠΑ ήταν η άποψη ότι οι Έλληνες είναι ανάξιοι των προγόνων τους. Φτωχοί συγγενείς της δοξασμένης κληρονομιάς. Ανατολίτες, όχι ευρωπαίοι, άξεστοι και αδύναμοι να σηκώσουν το βάρος του κλέους του αρχαίου πολιτισμού.

Αν πάρουμε, όμως, τα πράγματα απ’ την αρχή θα δούμε ότι οι άνθρωποι που πήραν τον δρόμο της ξενιτιάς άφηναν πίσω μια πατρίδα που η γη της είχε «ζήσει» την εξευτελιστική ήττα από τους Τούρκους (1897), τον Εθνικό Διχασμό, τους δύο Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την αποτυχία της εκστρατείας κατάληψης της Άγκυρας (με συνέπεια τη Μικρασσιατική Καταστροφή) και δύο Χρεοκοπίες (1893 & 1932)…

Την πείνα της περιόδου και την ανάγκη για εργασία εκμεταλλεύτηκαν οι «ευαγγελιστές» της Γης της Επαγγελίας. Άνθρωποι περιέγραφαν με λαμπρούς και γεμάτους μέλι χαρακτηρισμούς τη ζωή στις ΗΠΑ και τον Καναδά (όπως οι δουλέμποροι δείχνουν βίντεο με πισίνες στους «δικούς μας» μετανάστες). «Στο ψωμί τους βάζουν βούτυρο!» έλεγαν στο ξυπόλητο 15χρονο και η οικογένεια αποχωρίζονταν τους άντρες της. Τα ναύλα είτε τα πλήρωναν κανονικά, είτε τα χρωστούσαν στον μεταφορέα με υποθήκη περιουσία τους (σπίτια ή κτήματα). Αν δεν είχαν περιουσία, τότε υπέγραφαν «σύμβαση εκμετάλλευσης» γινόμενοι πια δούλοι υπό ενοικίαση ή πώληση.

Στο ταξίδι τους  κοιμόντουσαν στο κατάστρωμα, είτε στο κουφάρι του πλοίου. Συνωστισμένοι, άπλυτοι επί 30 σχεδόν μέρες ταξίδευαν στη θάλασσα που πολλοί από αυτούς πρώτη φορά έβλεπαν (με αποτέλεσμα πολλούς εμέτους και αρρώστιες).

Φθάνοντας στον κόλπο που στέκει το «νεανικό» τότε Άγαλμα της Ελευθερίας, κοίταζαν και χαιρετούσαν ενεοί τους πελώριους ουρανοξύστες. Η Α’ και Β’ Θέση αποβιβάζονταν για έλεγχο χαρτιών ενώ η Θέση Deck έμπαινε σε πλοιάριο για το… Έλλις Άιλαντ.

Το Έλλις Άιλαντ ήταν το νησί στο οποίο στεγαζόταν οι εγκαταστάσεις υποδοχής των μεταναστών. Ιατρικός έλεγχος. Έλεγχος πολιτικών φρονημάτων. Οι άρρωστοι επέστρεφαν «με το ίδιο εισιτήριο», ενώ το ίδιο γινόταν και σε εκείνους για τους οποίους αντιλαμβάνονταν ότι ήταν θύματα δουλεμπόρου. Οδυρμοί, αυτοκτονίες αλλά και δάκρυα χαράς στα μάτια των Ελλήνων, Ιταλών, Πολωνών κ.ο.κ. μεταναστών.

«Λευκή Γυναίκα εθεάθη με Έλληνα!»

Σοκαριστικός ο τίτλος του άρθρου εφημερίδας της εποχής, όπως μας μεταφέρει ο Έλληνας ομογενής από το Ντιτρόιτ κος Dan Georgakas. Προκαλεί η άποψη ότι στα τέλη του 19ου και στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα, οι Έλληνες δεν κατατάσσονταν στους «λευκούς»! Θεωρούνταν, όπως προκύπτει απ’ τα δημοσιεύματα και τις μαρτυρίες της περιόδου, Ανατολίτες και μη Ευρωπαίοι. Αυτό μη σας λυπεί διότι την ίδια αντιμετώπιση επιφύλασσαν οι Αμερικάνοι για όλους τους νοτιοευρωπαίους.

Σε πολλές περιοχές επιβάλλονταν οι «κανόνες» που εφήρμοζαν στους αφροαμερικάνους ή αλλιώς τους «νέγρους», όπως επιτιμητικά τους αποκαλούσαν. Στους κινηματογράφους η πλατεία ανήκε στους λευκούς, ενώ ο «γυναικωνίτης» (το πατάρι) στους νέγρους και στους μη λευκούς (Έλληνες, Ιταλούς κ.ο.κ.).

Μα πώς γίνεται; Το δέρμα μας δεν το έβλεπαν; Ο χαρακτηρισμός «λευκός» δεν απευθυνόταν στο δέρμα και το χρώμα του, αλλά στην κοινωνική τάξη- αντίληψη. Οι βορειοευρωπαίοι, για παράδειγμα, θεωρούνταν λευκοί. Το αστείο είναι φορείς της εν λόγω προκατάληψης ήταν οι εξαμερικανισμένοι Ιρλανδοί που είχαν προηγηθεί ως μεταναστευτικό κύμα και είχαν αφομοιωθεί απ’ την Βορειοαμερικανική κοινωνία των ευγενών προτεσταντών. Οι Ιρλανδοί οι οποίοι υπέστησαν την ίδια διάκριση θεωρούμενοι απ’ τους ντόπιους ως «μη λευκοί»! Είναι ακριβώς, όπως στο ρεπορτάζ που ένας Σύριος μιλά για ληστεία που του έκαναν στο μαγαζί του στο κέντρο της Αθήνας και ζητά εδώ και τώρα να φύγουν οι Μπαγκλαντεσιανοί και οι Πακιστανοί!;! Όπως μια φίλη Ρωσίδα που έχει απηυδήσει με τους Αλβανούς κ.ο.κ..

Την απέχθεια αυτή την σημάδεψε το μένος της Κου-Κλουξ-Κλαν (ΚΚΚ), της περίφημης ρατσιστικής οργάνωσης, που έδειξε ιδιαίτερη συμπάθεια πέραν από τους ανθρώπους μαύρου δέρματος και… στους Έλληνες. Πυροβολισμοί, εμπρησμοί και άλλες κορυφώσεις έγραψε η ιστορία αυτής της «σχέσης».

Ο τρόπος διαβίωσης των Ελλήνων ήταν όπως σχεδόν βλέπουμε σήμερα τους μετανάστες στη χώρα μας. Αλλά ακριβώς, όπως και σήμερα, οι μετανάστες θεωρούνταν πηγή μόλυνσης. Κίνδυνος για τη δημόσια υγεία. Εκεί μας κόλλησαν το «filthy Greeks», δηλαδή «βρωμοέλληνες». Η επαίσχυντη συμπεριφορά θωρούνταν σε μαρκίζες εστιατορίων, όταν οι Έλληνες έκαναν τα πρώτα βήματα στην εστίαση, αναγράφοντας «All American. No rats. No Greeeks» (εδώσελ. 22). Μετάφραση; «Αμιγές Αμερικάνικο. Όχι ποντίκια. Όχι Έλληνες». Ακριβώς σαν το πιο πρόσφατο «Απαγορεύονται οι Έλληνες και τα σκυλιά!» που λέγεται για τη Γερμανία και το δικό της ρατσισμό.

Σε αυτά προσθέστε και μια έλλειψη διάθεσης από τους Έλληνες να μάθουν Αγγλικά και να ενταχθούν στην κοινωνία «υποδοχής», πράγμα που στηλιτεύονταν από τους Αμερικάνους. Μαζεύονταν μαζί στα καφενεία τους και μιλούσαν πολιτικά μεταξύ τους πίνοντας και τζογάροντας. Πράγματα ασυνήθιστα για τον συντηρητικό Βορειοαμερικάνο.

Στα εργασιακά; Όπως λέει ο καθηγητής κος D. Georgakas, όταν πρωτοσυστάθηκαν εργατικά συνδικάτα στους μύλους της Ουάσινγκτον, οι Έλληνες αποκλείστηκαν απ’ τις κεντρικές οργανώσεις ως μη λευκοί. Έτσι, για να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους σχημάτισαν εργατικό συνδικάτο με τους Τούρκους και τους Αλβανούς μετανάστες.

Οι πόλεμοι του πρώτου μισού του αιώνα σφυρηλάτησαν «σκληρές» καρδιές στους Έλληνες δίνοντας μέσα από το πρίσμα των εχθροπραξιών και απ’ τα στατιστικά που αναφέραμε παραπάνω, την εντύπωση ενός έθνους μιλιταριστών και αμοραλιστών. Όπως οι σύγχρονοι Έλληνες θεωρούν φυλές που έρχονται από περιοχές που οι Αμερικανοί φρόντισαν να εκδημοκρατίσουν, όπως το Αφγανιστάν.

Επιστέφοντας στην εργασιακή συμπεριφορά και οργάνωση οι Έλληνες έδειξαν ένα μεικτό πρόσωπο. Από τη μία πρωτοστάτησαν ή συμμετείχαν σε συνδικάτα και αγώνες, όπως αναπτύσσονται στο βιβλίο  ενός άλλου Dan Georgakas (και εδώ), Έλληνα αναρχικού αυτήν τη φορά.

Από την άλλη, όμως, χρησιμοποιήθηκαν ως απεργοσπάστες όπου η εργοδοσία εύρισκε ανθρώπους που θα ρίσκαραν ώστε να κερδίσουν τα ως προς το ζην. Χαρακτηριστικό ήταν το πογκρόμ που υπέστη η Ελληνική κοινότητα της Νότιας Ομάχα (South Omaha- 1909), πληθυσμού γύρω στους 2.000. Δεν ήταν τα μόνα κρούσματα διωγμών που συνέβησαν εις βάρος των ομοεθνών μας τη δύσκολη εκείνη εποχή. Νιου Χαμσάιρ- 1906, Σικάγο 1907, Γουάιτ Πάιν-1908 κ.α.. Μάλιστα σε ένα συμβάν στην Ουάσινγκτον, Αμερικάνοι έβαλαν Έλληνες σε πλοιάριο και τους είπαν να μην επιστρέψουν γιατί θα πυροβοληθούν…

Τα φθηνά χέρια των Ελλήνων τους έφερναν στις δουλειές και ελέω Μεγάλης Ύφεσης (1929) οι Αμερικάνοι «στενεύονταν» στο καρεκλάκι του σοφρά της ανεργίας. Αλλά κατηγορούσαν τους Έλληνες ότι τους έπαιρναν τις δουλειές στις οποίες την ίδια ώρα οι Αμερικάνοι δεν ήθελαν να εργάζονται θεωρώντας τες κατώτερες και ευτελείς. Όπως δηλαδή, τώρα κατηγορούμε τους μετανάστες για το ότι δεν βρίσκεις δουλειά σε οικοδομή, αλλά ο φραπέ πήγαινε σύννεφο.

Βέβαια, για την εικόνα του μιλιταριστή απεργοσπάστη ευθύνη κυρίαρχη έχουν και τα ΜΜΕ που αναπαρήγαγαν το στερεότυπο την ίδια ώρα που (το «μεικτό» πρόσωπο των Ελλήνων) συμμετείχαν σε διαμαρτυρίες εναντίων εργοδοτών που χρησιμοποιούσαν απεργοσπάστες (βλ. εδώ - σελ. 209 και  εδώ). Καθίσταται σαφές ότι κάθε γενίκευση είναι εξ ορισμού λανθασμένη.

Επιστρέφοντας στην South Omaha, η χρήση Ελλήνων ως απεργοσπάστες σε κινητοποίηση των κατοίκων της περιοχής εξόργισε τον κόσμο. Σε μια ένταση που δημιουργήθηκε συνέπεια αντίδρασης των εργαζομένων, ένας αστυνόμος (Εντ Λόουρι) δολοφονείται από Έλληνα απεργοσπάστη (Γιάννης Μουσουρίδης). Τότε ξεσπά λυντσάρισμα σε όποιον Έλληνα κινούνταν στην πόλη και εμπρησμοί των ιδιοκτησιών (κατοικιών και καταστημάτων) των ομοεθνών μας. Λεπτομέρειες μας παρέχει ο Ελληνοαμερικανός καθηγητής John G. Bitzes εδώ για το πως προστατεύτηκαν οι συμμετέχοντες, για την καλή τύχη του Ι. Μουσουρίδη και την… κακή του Νικόλα Τζιμίκα που δολοφονήθηκε μάλλον ως οφθαλμός αντί του οφθαλμού του αστυνόμου.

Τα γεγονότα της South Omaha αναπαρήγαγαν τα μέσα της εποχής με τρόπο που ερέθιζε το ρατσιστικό ένστικτο, τον φόβο και το μίσος (σας θυμίζει τίποτα;) κατά των Ελλήνων. Αποτέλεσμα ήταν πολύ σύντομα να έχουμε προβλήματα πογκρόμ σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ, όπως το Κάνσας Σίτυ (Κάνσας) και το Ντέιτον (Οχάιο).

Τι έλεγε ο Τύπος της εποχής; (παράθεση από τον Ιό):

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ. Ξεφυλλίζοντας τις ομογενειακές εφημερίδες της εποχής, διαπιστώνει κανείς ότι τα ρατσιστικά στερεότυπα σε βάρος των ελλήνων μεταναστών αφθονούσαν στις στήλες του αμερικανικού τύπου, με θεματολογία που παρουσιάζει εκπληκτικές αναλογίες με όσα γράφονται κι ακούγονται σήμερα στην Ελλάδα για τους Αλβανούς συμπολίτες μας. Πρώτο και κύριο χαρακτηριστικό που αποδίδεται στους Ελληνες, έτσι γενικά, είναι η υψηλή εγκληματικότητα. Καθρέφτης της σχετικής αρθρογραφίας μπορεί να θεωρηθεί η τακτική στήλη "Ελληνες εν Αμερική" του "Ελληνικού Αστέρος" του Σικάγου, που περιείχε ως επί το πλείστον αναδημοσιεύσεις από τον τοπικό τύπο διάφορων περιοχών: σε σύνολο 149 ειδήσεων που δημοσιεύθηκαν στις 12 πρώτες εβδομάδες του 1909, οι 78 (ποσοστό 52,3%) αφορούσαν πραγματικά εγκληματικά περιστατικά με δράστες Ελληνες μετανάστες ενώ άλλες 16 (10,7 %) ασχολούνταν με παρεμφερείς κατηγορίες που -λανθασμένα ή `φουσκωμένα'- τους απευθύνθηκαν. Ακολουθεί επιλογή από χαρακτηριστικά δημοσιεύματα της εν λόγω στήλης.

ΤΣΑΝΤΑΚΗΔΕΣ. "Η εν Φιλαδελφεία της Πενσυλβανίας συνάδελφος `Ημερολόγιον' γράφει ότι συνελήφθη ο Ελλην Βουζάνης, κατηγορούμενος ότι κατέριψε χαμαί μίαν Αμερικανίδα με τον σκοπόν να της αφαιρέσει τα διαμαντικά και τα πολύτιμα αυτής ενώτια" (15/1/1909).

ΒΙΑΣΤΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ. "Επίθεσις Ελληνος κατά μικράς αμερικανίδος. Εν Πουέβλω της πολιτείας Κολοράδου κατά την εκεί συνάδελφον `Chieftain' συνελήφθη ο Ελλην Ιωάννης Σωτηρίου, διότι νύκτα τινά μεθυσμένος ών κατεδίωξε μικράν τίνα Αμερικανίδα. Εις τας φωνάς της παιδίσκης προσέτρεξαν κλητήρες, οίτινες συνέλαβον τον μεθυσμένον ομογενή, όν οδήγησαν εις το κρατητήριον, όπου την επομένην κατεδικάσθη εις πρόστιμον 100.000 δολλαρίων και τα έξοδα παρ' όλας τας διαμαρτυρίας του ότι ουδέν κακόν διεννοείτο και ότι η μικρά Αμερικανίς ωμοίαζε τα μέγιστα προς την εν τη γενετείρα διαμένουσαν αδελφήν του" (5/2/1909).

ΔΟΥΛΕΜΠΟΡΟΙ ΑΝΗΛΙΚΩΝ. "Κατά την εν Μέμφιδι της πολιτείας Τεννεσή συνάδελφον `Scimiter' συνελήφθησαν οι Ελληνες Ηλίας και Νικόλαος Καλαμούζος, κατηγορούμενοι επί παραβάσει του περί μεταναστεύσεως νόμου δια της εισαγωγής ενταύθα Ελληνοπαίδων ανηλίκων, ούς ετοποθέτουν ως υπαλλήλους εις στιλβωτήρια υποδημάτων, λεγόντες και διαβεβαιούντες ενόρκως προ των μεταναστευτικών αρχών ότι οι εισαγόμενοι Ελληνόπαιδες ήσαν συγγενείς των" (19/2/1909).

ΒΡΩΜΙΑΡΗΔΕΣ. "Την φρικώδη κατάστασιν των Ελλήνων αναγιγνώσκομεν εν τη Δέμβερ του Κολοράδου συναδέλφω `Νέα'. Κατά την συνάδελφον ταύτην, ήτις δημοσιεύει εν πλάτει την έκθεσιν του εκεί αστυϊάτρου, 800 Ελληνες ζώσιν υπό τους χειρίστους της υγιεινής και ανθρωπότητος κανόνας. Η αστυνομία εύρε περί τους 25 Ελληνας κοιμωμένους και διαιτωμένους εις έν στενότατον δωμάτιον. Αμέσως η αστυνομία εξεδίωξε τούτους εκείθεν και απελύμανε καταλλήλως το δωμάτιον τούτο, εξ ού ηπειλείτο η υγεία και του περιοίκου πληθυσμού. Ενεκα τούτου η συνάδελφος επιτίθεται δριμύτατα κατά των Ελλήνων, λέγει δ' ότι εκ της ελεεινής τούτων υγιεινής καταστάσεως απειλείται η υγεία όλης της πόλεως" (5/3/1909).

ΑΠΕΡΓΟΣΠΑΣΤΕΣ. "Δεν είνε ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία φορά, καθ' ήν συμβαίνει ομογενείς να εργάζωνται ως ανταπεργοί. Τούτο είνε κάκιστον, διότι όχι μόνον μισητοί μεταξύ των άλλων ανθρώπων γενόμεθα, αλλά ενεργούμεν και καθ' ημών αυτών, ενώ εκ του άλλου άι διάφοροι Αμερικανικαί εταιρείαι μας μεταχειρίζονται ως όργανα, η δε ζωή μας διατρέχει τον έσχατον των κινδύνων" (29/1/1909).

ΣΩΜΑΤΕΜΠΟΡΟΙ. "Ετερον κρούσμα σωματεμπορίας μας έρχεται από την πόλιν Κάνσας της πολιτείας Μιζούρι, κατά την εκεί συνάδελφον `Αστήρ'. Ενεκα τούτων οι επί της μεταναστεύσεως επόπται ήρξαντο σταυροφορίαν κατά των Ελλήνων, ενώ άι Αμερικανικαί εφημερίδες πλάσσουσι διαφόρους φανταστικάς ιστορίας, αίτινες γράφονται επί το τραγικώτερον προς εξερέθισιν των Αμερικανών κατά των Ελλήνων. Το βέβαιον είναι ότι τοιαύτα κρούσματα συμβαίνουσιν, αλλ' είναι όντως πολύ άδικον να μέμφεται ολόκληρος ο Ελληνικός πληθυσμός δια την παρανομίαν δύο ή τριών Ελλήνων ιδιοκτητών στιλβωτηρίων" (1/1/1909).

(τέλος παράθεσης)

Φεστιβάλ Τορόντο- Καναδάς

Θέλετε σουβλάκι και πίτες ωραία ψημένες από Καναδούς; Καλωσορίσατε στο Τορόντο του Καναδά. Εδώ κάθε χρόνο και προς τιμήν των Ελλήνων που εκδιώχθηκαν βάναυσα από την πόλη, με εμπρησμούς και απείρου… μίσους σκηνές, πραγματοποιείται κάτι σαν φεστιβάλ με παραδοσιακές Ελληνικές λιχουδιές, όχι τόσο για τον εξευγενισμό των Καναδών αλλά κυρίως ως αντιρατσιστική πρωτοβουλία συμφιλίωσης και ανθρωπισμού.

Τότε, γύρω απ’ το 1918 (λίγο νωρίτερα για την ακρίβεια) ο Εθνικός Διχασμός επηρέασε την εικόνα των Ελλήνων στο εξωτερικό (;!;). Η μη συμμετοχή της Ελλάδας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε εκληφθεί από τους Καναδούς, εν προκειμένω, ως υπεκφυγή. Την ώρα που Καναδοί στρατιώτες άφηναν τις οικογένειές τους για να πολεμήσουν στο πλευρό της Ανάντ.

Η επιστροφή των στρατιωτών βρήκε τους Έλληνες να έχουν κυριαρχήσει στο εμπόριο και να έχουν διεισδύσει στα οικονομικά του Τορόντο με καταστήματα, εστιατόρια κ.λπ.. Αυτό δεν άρεσε στους βετεράνους που με τα χούγια του πολέμου στο σώμα τους αναζητούσαν ελπίδα στη χώρα τους. Το ποτήρι έσταξε τον Αύγουστο του 1918 όταν βετεράνοι και απλοί πολίτες (γύρω στους 20.000) επιτέθηκαν σε ό,τι υπήρχε ελληνικό και δεν άφησαν εστιατόριο για εστιατόριο. Σχεδόν τέσσερεις μέρες οδομαχίες έλαβαν μέρος με τελικό αποτέλεσμα σωματικές βλάβες Ελλήνων (μεταξύ αυτών γυναίκες και παιδιά) και ανυπολόγιστες υλικές ζημιές.

Αυτά τα γεγονότα είναι, λοιπόν, η αφορμή που το Τορόντο κάθε χρόνο μυρίζει γύρο. Αυτόν τον βίαιο Αύγουστο (Violent August).

Συμπεράσματα:

Σε αυτήν τη μακροσκελή αναφορά προσπαθήσαμε να δώσουμε ένα περίγραμμα τόσο των συμπεριφορών των Ελλήνων μεταναστών όσο και των διακρίσεων τις οποίες υπέστησαν στις αρχές κυρίως του προηγούμενου αιώνα μας.

Ειλικρινή επιθυμία μας ήταν να αντιληφθούμε ότι την εγκληματικότητα δεν πρέπει να την εντοπίζουμε στα Έθνη αλλά στα άτομα. Σε κάθε χρονική στιγμή, όπως είδατε, την εγκληματικότητα την «παράγουν» άλλα κοινωνικά χαρακτηριστικά. Όπως εύστοχα αναφέρει η Έκθεση Wickersham (Τόμος 13, σελ. 69), η συγκέντρωση πολλών αντρών, νέων και χαμηλής καλλιέργειας σε γκετοποιημένες συνθήκες είναι κάποιοι από τους λόγους.

Το αντίδοτο στην αύξηση των πιθανοτήτων παραβατικότητας φέρνει η ισορροπία στη σύνθεση αντρών-γυναικών, η μόρφωση, η εκμάθηση της γλώσσας υποδοχής και άλλες ενέργειες που ωθούν σταδιακά σε αφομοίωση των «ξένων» στη νέα τους πατρίδα.

Η ισορροπία αυτή επέρχεται σταδιακά μετά την Μικρασιατική Καταστροφή όταν άρχισαν περισσότερες Ελληνίδες να περνούν τον Ατλαντικό. Χαρακτηριστική είναι η μείωση της εγκληματικότητας των παιδιών των μεταναστών. Ακόμη πιο μικρή (πάντα σε σχέση με εκείνη των ντόπιων) εκείνη των παιδιών των παιδιών των πρωτο-μετανταστών. Η αφομοίωση εξομαλύνει σχέσεις και συμπεριφορές. Σε σημείο μάλιστα που πολλοί από τους τωρινούς ομογενείς Έλληνες των ΗΠΑ να δυσανασχετούν με την αύξηση της μετανάστευσης στη χώρα του Θείου Σαμ…

Η διάκριση μεταξύ Βορρά-Νότου για τους κατοίκους της Ευρώπης δεν συναντιόταν μόνο στις ΗΠΑ, αλλά και σε άλλες Αγγλοσαξονικές χώρες. Η Αυστραλία, λόγου χάρη, έστειλε απεσταλμένο στην Ευρώπη για να ανακοινώσει τη μείωση των μεταναστών που θα δέχεται από Ελλάδα (και άλλες χώρες του Νότου) και την προτίμηση προς χώρες όπως η Γερμανία (και άλλες χώρες του Βορρά). Στις εφημερίδες της Εθνικής Βιβλιοθήκης θα βρείτε τα σχετικά δημοσιεύματα. Τα έχασα και δεν τα ξαναψάχνω.

Η αντίληψη του κόσμου για τον «Έλληνα» άλλαξε όταν ειπώθηκε το ΟΧΙ από τον Ελληνικό Λαό ο οποίος χίμηξε στον άνισο αγώνα κατά της Ιταλικής και μετά της Γερμανικής πολεμικής μηχανής. Στον αγώνα της αξιοπρέπειας (και όχι του ρεαλισμού). Τότε και μόνον τότε το να αποκαλείσαι Έλληνας αποτέλεσε στοιχείο αυτοσεβασμού (εδώ 7η παράγραφος πριν το τέλος).

Απαραίτητη φαίνεται, επίσης, να είναι η ύπαρξη μεταναστευτικής πολιτικής (τί είπα τώρα;). Πολιτική που θα κινείται μακριά από τη "χρήση" των μεταναστών για λόγους εντυπωσιασμού και ψηφοθηρίας από πατριδοκάπηλους και Κάλαχαν. "Χρήση" που επιδεινώνει τη ροπή προς το έγκλημα μιας και ο μηδενισμός οδηγεί σε συμπλέγματα που κάποια φορά μπορεί να εκδηλωθούν παραβατικά. Αλλά μια Πολιτική σύμφωνη με τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και αποφασιστική (με την καλή την έννοια).

Το συμπέρασμα, λοιπόν, από αυτό το κείμενο είναι ότι το «άθλημα» της καλλιέργειας και της αξιοπρέπειας είναι αυτό που δίνει αυθυπαρξία στη γη τούτη και καμιά εθνοτική ταμπέλα. Δεν είσαι «ψηλός» επειδή είσαι Έλληνας ή Λιθουανός, αλλά επειδή στέκεσαι στη γη ως προσωπικότητα. Δύσκολο αλλά αληθές.

Κλείνοντας το κείμενο μια απόκοσμη θέληση με κάνει να σας σφυρίξω λίγο ετούτο: 
(δεν είναι εδώ Βαλκάνια σου το ‘πα. Εδώ είναι παίξε, γέλασε & σώπα…)

26 σχόλια:

  1. Πράγματι, ξεχνάμε γρήγορα,
    όπως είπε και ο επίτημος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εκτός τόπου και περισσότερο χρόνου.. επίσης λίγα χρόνια πριν, επί τουρκοκρατίας, οι Έλληνες κλέφτες ήταν φοροφυγάδες και λήστευαν οθωμανούς τουρίστες.. καλό θα ήταν να αναφέρετε και τα πρόσφατα πλιάτσικα στους μετανάστες των ες ες.. και μετά μιλάμε άσχημα για όλους τους παράνομους μετανάστες που σκοτώνουν-βιάζουν-ληστεύουν σε καθημερινή βάση και με συνεχώς αυξανόμενους ρυθμούς.. ντροπή μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια για τη δημοσίευση (καθώς τίποτε πια δεν είναι αυτονόητο. Ούτε η "κοινή" λογική)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είμαι γιος Έλληνα μετανάστη ο οποίος επέστρεψε από την Αυστραλία μόλις έκανε ένα κομπόδεμα. Πέρασε πολλά με την προκατάληψη που υπήρχε. Χαίρομαι που ξεκαθαρίζετε ότι οι μεμονωμένες περιπτώσεις δεν σημαίνει ότι είναι όλοι το ιδίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χαίρομαι που σας άρεσε η ανάρτηση.

    @Ανώνυμος 10:55
    Είπαμε. Όχι υβριστικά σχόλια. Ούτε μακάβρια. ;)

    @Ανώνυμε 11:36
    Καλό!

    @Ανώνυμε 6:45
    Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Το αυτονόητο, δυστυχώς, είναι το ζητούμενο.

    @Ανώνυμος 10:25
    Αν το κατάφερε αυτό μια ανάρτηση, χαίρομαι πολύ. Αν και τα περισσότερα τα έκαναν οι Φορείς του Ιού και η ομάδα του Στ. Κούλογλου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. πολυ ωραιο αρθρο με πολλες απαντησεις για ολους αυτους που πιπιλανε την καραμελα οτι εμεις οπου πηγαιναμε διδασκαμε πολιτισμο κ ειμασταν δουλευταραδες,ελπιζω να μπορεσουν να δουν επιτελους αυτο που λετε κ πιο πανω οτι η εγκληματικοτητα δεν εχει να κανει με φυλες κ χρωματα αλλα με καταστασεις κ γεγονοτα......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το κράτος των χρυσόψαρων ξαφνικά είδε ότι είναι ωραία και έξω από το νερό... όμως το χρυσόψαρο χωρίς αυτό, απλώς δε ζει!!!

    Όσο η γη γυρίζει... οι άνθρωποι θα είναι πάντα άνθρωποι!
    Πάντα θα δικαιολογούνται και θα θεωρούν τον εαυτό τους ανώτερο από τους υπόλοιπους ειδικά στα θέματα που δεν είναι! Θα υπάρχουν όμως πάντα και αυτοί που παραδέχονται τα λάθη τους... και μαθαίνοντας απο αυτά... προχωρούν μπροστά!!!

    ...και ακόμα... γυρίζει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @sebastianddd
    Σε ευχαριστώ πολύ. Κόψε τον πληθυντικό. Δεν είμαι 600 ετών. Αλλά ισχύει αυτό που λες. Όπως ισχύει ότι υπάρχει ελληνική δημοσιογραφία. Αλλά είναι απολυμένη... (μιλώ για τις πηγές)

    @σταγόνα
    Σκοταδισμός Ιεράς Εξέτασης ζουν εκείνοι που δεν βλέπουν και την άλλη πλευρά. Πλευρά που ισορροπεί την ιστορία και σε προσγειώνει στον κόσμο των ανθρώπων. Κι αυτός ο σκοταδισμός σε κάνει Γαλιλαίο σκορδαλιά. Κι όμως γυρίζει σταγόνα... Ναι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η τεράστια διαφορά των Ελλήνων μεταναστών από τον κάθε αλβανό, ρουμάνο, πακιστανό κτλ κτλ είναι ότι αυτοί ελέγχονταν (χαρτιά, ιατρικοί έλεγχοι, κτλ κτλ). Ενώ εδώ κυκλοφορεί το κάθε σκουπίδι ελεύθερο, ανεξέλεγκτο και χωρίς ταυτότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό που αναφέρεις δεν είναι διαφορά των Ελλήνων μεταναστών με τους "δικούς" μας, αλλά διαφορά του Αμερικάνικου κράτους με το Ελληνικό.

      Η ομοιότητα της τότε εποχής με την τώρα είναι ότι υπήρχαν σκουπίδια Αμερικάνοι και εδώ, απ' ότι καταλαβαίνω, υπάρχουν σκουπίδια Έλληνες.

      Διαγραφή
  10. στην αμερικη εμπαινε ο καθενας και δηλωνε οτι ηθελε? ριξτε μια ματια στο elis island com και θα δειτε οτι ολοι εδιναν τα στοιχεια τους ηξεραν ποιος ειναι ποιος ,ειδικα σημερα τα σοβαρα κρατη δεν ειναι μπατε σκυλοι κ αλλεστε.. Εδω δηλωνει ενα Αbdul ή κατι και σφαζει απο πολη σε πολη.Μα ειναι δυνατον να συγκρινεται την Αμερικη που ηθελε κοσμο,εργατικα χερια,ενα τεραστιο κρατος ,εξαρχης πολυπολιτισμικο που αναπτυσοταν ραγδαια με την Ελλαδιτσα που εφτασε να εχει 12% ξενους ,δεν ειναι ρατσιστης ο Ελληνας αλλα δεν θελει να γινει πολιπολιτισμικη η χωρα του,που ειναι συμπαγης αιωνες τωρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς το εκπαιδευτικο μας σύστημα είναι τόσο ανεπαρκές και στρεβλό, ώστε οι σημερινοί Έλληνες να είναι ανιστόρητοι, και να μη γνωρίζουν τον εθνολογικά πλουραλιστικό χαρακτήρα του ελληνικού έθνους.

      Διαγραφή
    2. Έτσι είναι φίλε Ανώνυμε των 3:31μμ. Η ελληνικότητα ως πολιτισμός είναι μια σημαντική Πηγή. Για εμάς είναι μέχρι στιγμής Βάρος. Και έχεις δίκιο επειδή ως σταυροδρόμι των επιδρομέων κάθε περιόδου πέρασαν πολλοί λαοί. Και έτσι και εμείς είμαστε μια εθνολογική πολυσπερμία. Αυτός ο πλουραλισμός είναι και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που ακόμη και σε επίπεδο διπλωματίας θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις. Αλλά όπως βλέπεις ούτε "διερμηνεία" συμφερόντων δεν μπορούμε να κάνουμε. http://www.todayszaman.com/mobile_detailn.action?newsId=287532

      Διαγραφή
  11. Τουλάχιστον η Ελλάδα από το 300π.χ σταμάτησε τις επεκτατικές της πολιτικές....Κάποιοι άλλοι τις εφαρμόζουν μέχρι και σήμερα....Εμείς δεν έχουμε βεβυλώσει κράτη και ηπείρους ολόκληρες, όπως οι Άγγλοι,Γάλλοι,Γερμανοί κλπ....Όταν εσφαζαν τους Ινδιάνους ήταν καλά, ε;;; Και φυσικά η Αμερική χτίστηκε σε σύγχρονα χρόνια με σύγχρονες προδιαγραφές, εξού και η οργάνωσή της...Μη πούμε για τον Χίτλερ, τις αποικίες των Άγγλων,Γάλλων κλπ(τις είδαμε και τους Ολυμπιακούς πλέον).....Βεβύλωσαν κράτη και ρουφάνε λεφτά συνέχεια, άρα δεν έχουν ανάγκη για μετανάστευση....Αν είχαμε και εμείς αποικίες δεν θα είχαμε ανάγκη να πάμε μετανάστες να βρουμε λεφτα....Και η μετανάστευση ξερουμε οτι εχει πεινα...και η πεινα εχει εγκληματικοτητα λογω επιβιωσης...λογικο ειναι να ειμασταν και εμεις ετσι....Αλλα τουλαχιστον δεν εχουμε βεβυλωσει κανενα κρατος στη συγχρονη ιστορια για να μην αφησουμε τον δικο μας λαο να πειναει....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εντάξει η μετανάστευση γίνεται γιατί υπάρχει πείνα...Και ξέρουμε ότι η πείνα φέρνει εγκληματικότητα....Και φυσιολογικά τα κάναμε και εμείς αυτά.....Βέβαια, εμείς στέλναμε μετανάστες γιατί δεν είχαμε επεκτατικές πολιτικές με καμιά δεκαριά αποικίες όπως κάνει ακόμα η Γαλλία, Αγγλία,Γερμανία,Αμερική....Να ρούφαμε λεφτά, να μη πεινάει ο λαός μας, άρα να μην στέλνουμε μετανάστες, άρα να μη κάνουνε εγκλήματα λόγο πείνας.....Αυτά τα αφήσαμε στο 300π.Χ....Πλέον μόνο συνωστιζόμαστε στα λιμάνια της Σμύρνης και σφάζουμε Τούρκους.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Gamike. Πρέπει να τα λέγατε με τον Christo Kapi και αυτό με τιμά, γιατί προβληματιστήκατε από ένα κείμενο του ιστολογίου.

      Αν πρόσεξες, στο κείμενο δεν γίνεται απολογισμός ελληνικών πεπραγμένων. Στο κάτω-κάτω τί ευθύνη έχετε εσείς για το ότι η Ελληνική Κυβέρνηση επέλεξε να πάει μέχρι τον Σαγγάριο και στην επιστροφή να "μην κινείται πίσω τίποτα", κατ' εντολήν του Μαύρου Καβαλάρη; Καμία.

      Επίσης, ποια η συμβολή σας στα ποιήματα του Γκάτσου; Πάλι καμία.

      Την αξία τη δίνει η αξιοποίηση (όχι με τη Σαμάρεια έννοια της παράδοσης της δημόσιας περιουσίας) της κάθε ιστορικής στιγμής για την ερμηνεία του σήμερα και για την παραγωγή πολιτισμού.

      Διαγραφή
  13. ''Το Έλλις Άιλαντ ήταν το νησί στο οποίο στεγαζόταν οι εγκαταστάσεις υποδοχής των μεταναστών.... αποβιβάζονταν για έλεγχο χαρτιών, Ιατρικός έλεγχος. Έλεγχος πολιτικών φρονημάτων. Οι άρρωστοι επέστρεφαν «με το ίδιο εισιτήριο», ενώ το ίδιο γινόταν και σε εκείνους για τους οποίους αντιλαμβάνονταν ότι ήταν θύματα δουλεμπόρου.'' Aπόσπασμα του εν λόγω άρθρου. Κάθε σύγκριση με την ελληνική πραγματικότητα είναι λοιπόν τουλάχιστον ατυχής. Επίσης θέτω επιπλέον ερωτήματα όπως: α) Οι αμερικάνικες αρχές είχαν απευθύνει πρόσκληση μέσω των τότε μέσων ενημέρωσης για εργατικό δυναμικό από την γηραιά ήπειρο, η Ελλάδα των 4 εκατομμυρίων αλλοδαπών; β) Ποια είναι η ''επιστημονική κατάρτιση'' του Κούλογλου και της ''ερευνητικής'' του ομάδας; γ)Μέσα από μια δημοσιογραφική δημοσίευση του 1998 αντλούνται επιστημονικά συμπεράσματα για το έτος 2012; και δ) Αν κρίνουμε από την προπαγανδιστική συνέντευξη που έκανε στον Τσίπρα προεκλογικά δεν διαθέτει την απαιτούμενη δημοσιογραφική δεοντολογία για να καταπιαστεί με σοβαρά επιστημονικά θέματα που απαιτούν την απαγκίστρωση από επιδερμικές αριστερίστικες ιδεολογικές αγκυλώσεις. Για κανένα clopy paste στα διάφορα ρεπορτάζ του από ξένα ντοκιμαντέρ του πιστώνω οτι είναι άριστος..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αδερφέ, δεν έχω ιδέα για την κατάρτιση του Κούλογλου ούτε τι καπνό φουμάρει. Για αυτόν τον λόγο έψαξα τις πηγές που αναφέρονταν στο ντοκιμαντέρ και τα κείμενα του 1998. Για να δω αν είναι υπερβολές με σκοπό μια αριστερότροπη κριτική περί λαθρομεταναστών κ.λπ..

      Επίσης, δεν ήταν δημοσιογραφική η δημοσίευση. Ήταν ιστορικό ντοκιμαντέρ. Αν έλεγε για το πόσο γαμάτος ήταν ο Πλάτωνας, θα το εξέταζες;

      Μπορεί να μην έχω την πείρα σου σε ελληνικά και ξένα ρεπορτάζ, αλλά τα περί Τσίπρα και δεοντολογίας μού φαίνονται σαν να ψάχνεις παρθένα σε μπουρδέλο.

      Διαγραφή
  14. OK, τις απαντήσεις τις είδα, για το Α και Β μέρος.
    ποιος είναι ο σκοπός όμως αυτού του... (πως να το χαρηκτηρίσω δεν ξέρω) ποστ όμως; δεν αναφερεις με σαφηνεια.

    μήπως θέλεις να πεις: μην κάνετε φραχτη στον εβρο γιατί καποιοι έλληνες έκλεβαν σστην αμερική το 1919;
    μηπως θελεις να πεις: αφήστε όλους τους λαθρομετανάστες να κάνουν ό.τι θέλουν γιατί οι έλληνες ήταν μαφιόζοι το 1890;

    ερωτήματα είδα. τον σκοπό δεν ανέφερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί θες να χαρακτηρίσεις κάπως ένα ποστ που δεν σου αρέσει; Νομίζεις ότι εμένα μου αρέσει; Όσο δεν μου αρέσει και εμένα (με την νεοελληνική παιδεία και αντανακλαστικά) το ότι μας θεωρούσαν "μη λευκούς" και άρα υπανάπτυκτους και τριτοκοσμίτες, άλλο τόσο δεν μου αρέσει που ορισμένοι που στρέφονται κατά ανυπεράσπιστων συνανθρώπων που είναι σε κατάσταση παιδείας και εικόνων όπως εκείνες που ήταν και είχε ο προπάππους μου. Άλλο τόσο δεν μου αρέσει ο "συνέλληνας" που γαμεί με τα @ρχ1δ1@ του Αριστοτέλη και του Πυθαγόρα, ενώ ο ίδιος είναι μπουζουκόβιος, αρχικλέφταρος όποιας δημόσιας προσπάθειας (δημόσιο ταμείο, υπηρεσίες, φοροδιαφυγή κ.λπ.) και, όπως λέμε, Ελληνάρας.

      Το πρόβλημα υπάρχει. Και δεν είναι πρόβλημα μόνο για τους Έλληνες υπηκόους. Αλλά και για τους μετανάστες. Να ρωτήσεις (εάν έχεις πρόσβαση, γιατί εγώ δεν έχω -με φύλαξε-) κανέναν που κάνει real estate στις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας, κανέναν εργολάβο δημοσίων έργων να δεις γιατί δεν υπάρχει Κράτος ενώ αυτοί είναι στο Κράτος. Και μην ρωτήσεις τους ναζιστές. Όπως εις το όνομα του Έθνους συνεργάζονταν με τους Ναζί, έτσι και τώρα συνεργάζονται (πολλές φορές είναι κιόλας) με τους μεσίτες ακινήτων στο κάθε Άγιο Παντελεήμονα.

      Διαγραφή
    2. Επειδή έχω κάνει διδακτορικό στην Εγκληματολογία με θέμα τους λσθρομετανάστες, όχι δεν θα εξέταζα το τι έγραψε ο μέγιστος Πλάτωνας απλά θα ξεστραβωνόμουν όπως και κάνω. Η κριτική μου αφορά τον ανεκδιήγητο Στέλιο Κούλογλου και την ''επιστημονική του ομάδα'' και προφανώς όχι αυτόν που ανήρτησε εν λόγω ''άρθρο''. Το περιεχόμενο του άρθρου είναι προπαγανδιστικό μιας και προσπαθεί να εξισώσει ή να εξομειώσει δημοσιογραφικά και αυθαίρετα 2 διαφορετικές περιπτώσεις, συνεπώς ενέχει φθηνή πολιτική σκοπιμότητα. Συγκρίσεις δεν μπορούν να γίνουν για τους λόγους που προανέφερα και για πολλούς ακόμη εκ των οποίων οι πιο σημαντικοί είναι οι εξής: α) Μιλάμε για έναν αιώνα αργότερα με τελείως διαφορετικές κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες και ανάγκες της εκάστοτε κοινωνίας β) Οι παράνομοι αλλοδαποί που υπάρχουν εδώ δεν αντιμετωπίζονται με τον βάναυσο και βάρβαρο τρόπο που αντιμετωπίζονταν οι νόμιμοι Έλληνες δηλαδή με αποκλεισμό από πολλές υπηρεσίες και παροχές όπως αναφέρει το άρθρο και είναι γνωστό τοις πάσοι. Εδώ αντίθετα παρατηρείται, κατά παράβαση του Συντάγματος, για να αναφέρω ένα μονάχα παράδειγμα από τα πολλά το φαινόμενο της μαζικής δωρεάν μεταφοράς τους από τα αστικά μέσα μεταφοράς και της δωρεάν ιατρικής περιθαλψής τους από τις δημόσιες υπήρεσίες. Συνεπώς θα μου επιτρέψεις να μην βλέπω απολύτως καμιά ομοιότητα με τις 2 περιπτώσεις παρά μονάχα πολιτική σκοπιμότητα του εν λόγω δημοσιογράφου. Αυτά και καλό καλοκαίρι.

      Διαγραφή
  15. Φίλε εγκληματολόγε,
    Έναν αιώνα αργότερα οι Αφγανοί με τις εικόνες πολέμου που έχουν στα μάτια τους εμφανίζονται με πιο βίαιο έγκλημα απ' τον Πακιστανό κ.ο.κ.. Οι Έλληνες περί της Μικρασιατικής Καταστροφής μπορεί να είχαν κι αυτοί παρόμοιες σκληρές εικόνες. Βέβαια, όπως πολύ καλά (ως διδακτορικός στην Εγκληματολογία) θα ξέρεις, το πόσο θρησκευόμενος είναι ένας λαός παίζει και αυτό ρόλο στο είδος και στα στατιστικά επίπεδα εγκληματικότητας. Και αυτό έπαιξε τον ρόλο του είτε "θετικά", είτε "αρνητικά".

    Όμοιο στην ανθρώπινη ιστορία δεν είναι τίποτα, αλλά ανάλογο σε τέτοιο βαθμό που μοιάζει δίδυμο μέσα στη ροή των αιώνων.

    Για τον Κούλογλου μη μου λέτε γιατί δεν με αφορά η σκοπιμότητα που είχε το 1998.

    Επίσης, συμφωνώ απόλυτα με εσένα ότι οι Έλληνες είναι αντιφατικός λαός (για τους άλλους δεν ξέρω και ελπίζω να μάθω κάποια στιγμή) που από τη μια εμφανίζεται με συνωμοσιολογίες "αλλοίωσης" και παγκόσμιας πλεκτάνης ενάντιας στον πανάρχαιο πολιτισμό των Ελλήνων βλέποντας ως τέκνα του τη Δύση και οριενταλικά ως φτωχούς συγγενείς τους Ανατολίτες. Ενώ από την άλλη δεν διανοούνται να πετάξουν εκτός ΕΣΥ τον μη ασφαλισμένο. Έτσι είναι.

    Ο Σαμαράς (1991), οι Σημίτης-Παπανδρέου (2003) και όλοι οι λοιποί μερίμνησαν ώστε να δοκιμάζεται ο λειτουργός του ΕΣΥ ανάμεσα στο καθήκον του απέναντι στον Ιπποκράτη (περίθαλψη του ασθενούς) και στο Κράτος (εφαρμογή των κανόνων περί ασφάλισης).

    Ως ένας blogger δεν έχω τις λύσεις. Ως πολίτης έχω την ανησυχία της ασφάλειας και της βιωσιμότητας των κοινωνικών κεκτημένων και ως άνθρωπος έχω την ανησυχία του θύματος των ΝΑΤΟϊκών βομβαρδισμών και του κυκλώματος δουλεμπορίας από τη Νιγηρία.

    Ο Αλεξανδρουπόλεως έγραψε (λίγο άσχετο αλλά έψαχνα κάπου να το καρφώσω, οπότε λάβε):
    http://www.imalex.gr/972CDD80.el.aspx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Για εμένα το πρόβλημα είναι μεν σύνθετο αλλά επιδέχεται απλής ερμηνείας και αντιμετώπισης. Η χώρα πρέπει να αποκτήσει υποδομή για την υποδοχή και αντιμετώπιση της λαθρομεταναστευσης αλλά και της νόμιμης μετανάστευσης. Οι μετανάστες άσχετα από το που προέρχονται είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία άνθρωποι που επιθυμούν να βελτιώσουν τους όρους διαβίωσής τους.

    Η αλήθεια είναι βέβαια πως δεν ταιριάζουν και δεν συμβιώνουν όλοι οι λαοί αρμονικά μεταξύ τους. Λίγο η εκπαιδευτική προπαγάνδα, λίγο τα ιστορικά και φυλετικά μας κόμπλεξ, μας κάνουν να αντιμετωπίζουμε το κάθε έθνος ξεχωριστά!

    Δυστυχώς είμαστε επίσημα ο χώρος υποδοχής των μεταναστών για όλη την Ευρώπη. Πραγματικά πόσοι από αυτούς τους μετανάστες ήθελαν να καταλήξουν στην Ελλάδα και δεν εγκλωβίστηκαν απλά εδώ?

    Ο Μετανάστης κουβαλάει πάντα τις ιδιαιτερότητές του αλλά παραμένει άνθρωπος.. το θέμα είναι πόσο κόσμο επιπλέον μπορεί να αντέξει η φούσκα της ελληνικής, ανέτοιμης κοινωνίας που είναι έτοιμη να σκασει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Από τα σχόλια του tvxs.gr

    Για όλους όσους νομίζουν ότι το κείμενο εξομοιώνει τη δεκαετία του '10 και του '20 με τη σημερινή περίοδο η απάντηση είναι στην τελευταία πρόταση του κειμένου. Αναφέρεται στην ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ και στην ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ. Προφανώς και υπάρχουν διαφορές, υπάρχουν όμως και ομοιότητες. Οι άνθρωποι πάντα μετανάστευαν. Χιλιάδες, για να μην πω εκατομμύρια χρόνια. Κάποτε η αιτία ήταν η τροφή και το κυνήγι, σήμερα είναι η φυγή από την πείνα και τον πόλεμο, για τα οποία εμείς οι "πολιτισμένοι" δυτικοί έχουμε τεράστια ευθύνη, αφού εκμεταλλευόμαστε τις πλουτοπαραγωγικές τους πηγές και κάνουμε ιμπεριαλιστικούς πολέμους στο όνομα της "δημοκρατίας" και της "καταπολέμησης της τρομοκρατίας". Θυμίζω την εισβολή στο Ιράκ, αλλά και τον τρόπο που εκμεταλλεύονται τα πετρέλαια του Σουδάν και άλλων "υποανάπτυκτων" χωρών φίλες "πολιτισμένες" χώρες. Εξ άλλου οι Αμερικάνοι το έχουν πει: "Θα υποστηρίζουμε τα συμφέροντά μας οπουδήποτε και με οποιοδήποτε τρόπο". Εμείς δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών, αφού δίνουμε "γην και ύδωρ" στους μακελάρηδες του πλανήτη με τις βάσεις και όλες τις άλλες ευκολίες. Άλλες εποχές τότε, άλλες τώρα...Ας μη μιλάμε λοιπόν τόσο εύκολα για "λαθρομετανάστες", για καθαρότητα του έθνους και άλλες εθνικιστικές απόψεις, πριν δούμε σε βάθος τα γεγονότα. Οι άνθρωποι πάντα θα μεταναστεύουν, αν δεν λυθούν τα προβλήματα που δημιουργούν τη μετανάστευση, που πρώτα και κύρια είναι η ανισότητα και η εκμετάλλευση. Όσα στρατόπεδα και αν χτίσουν, όσες νάρκες και αν σπείρουν, η πείνα ο πόλεμος και η απελπισία θα οδηγούν τους ανθρώπους σε άλλους τόπους, για μία καλύτερη ζωή.
    Ο φασισμός πάντα υποστήριζε την καθαρότητα του αίματος και της φυλής και σήμερα είναι ευκαιρία με την κρίση να βρίσκει ευκολόπιστο ακροατήριο. Δεν φταίνε όμως οι μετανάστες για την κρίση. Για όποιον το πιστεύει ας αναρωτηθεί: αν έλειπαν οι ξένοι δεν θα υπήρχαν μειώσεις μισθών και συντάξεων, δεν θα έκλειναν σχολεία και νοσοκομεία, δεν θα έριχναν τα βάρη στους εργαζόμενους, αφήνοντας απ έξω το μεγάλο κεφάλαιο;.
    Όσον αφορά τους "νόμιμους" Έλληνες και τους "παράνομους" σήμερα ξένους, θα ήθελα να πληροφορήσω τους δήθεν πατριώτες εθνικιστές ότι σήμερα υπάρχουν άνθρωποι (Άνθρωποι) που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα, που δεν μπορούν να πάρουν την ελληνική υπηκοότητα επειδή οι γονείς τους είναι από άλλη χώρα και επίσης δεν μπορούν να φύγουν, γιατί απλά δεν υπάρχουν για το ελληνικό κράτος...το οποίο όχι μόνο δεν τους νομιμοποιεί, αλλά αγνοεί επιδεικτικά και όλες τις διεθνείς συμβάσεις του ΟΗΕ που έχουμε υπογράψει ως χώρα για προστασία των πολιτικών προσφύγων, των παιδιών κ.λ.π. Για ποια νομιμότητα λοιπόν μιλάτε; Το μόνο που κάνει σήμερα το ελληνικό κράτος είναι να χτίζει στρατόπεδα συγκέντρωσης (μήπως κάτι σας θυμίζει αυτό;) ενάντια σε κάθε καλλιέργεια και κάθε αξιοπρέπεια.
    Η ιστορία κύκλους κάνει αλλά μερικά πράγματα θα πρέπει να μένουν και να μας δίνουν το μέτρο: ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ. Δύσκολο, αλλά αληθές...

    Από τα σχόλια του tvxs.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. τα περισσοτερα σχολια εδω πραγματι δεν τα καταλαβαινω.
    Το κειμενο ΠΡΟΦΑΝΩΣ εχει ενα και μονο σκοπο: Να δειξει οτι τις ιδιες αντιληψεις και πρακτικες που αντιμετωπιζαν απο τους ντοπιους οι Ελληνες μεταναστες, τις αντιμετωπιζουν και τωρα οι μεταναστες στην Ελλαδα...
    Αν καποιος συμφωνει με αυτη την αντιμετωπιση και αυτες τις πρακτικες ειναι μια επιλογη και μια αλλη επιλογη ειναι να τις θεωρησει "αδικες" αλλα σε αυτη τη περιπτωση θα πρεπει να σκεφτει και πως ο συχρονος Ελληνικος πολιτισμος αντιμετωπιζει τους μεταναστες εδω.

    Δεν εχει καμια σημασια αν τους καλεσαν τους Ελληνες ή οχι! Διοτι, θα ειμασταν ενταξει αν αυριο εβγαινε ο Σαμαρας και πει οτι τους νομιμοποιουμε ολους? Επισης στο κειμενο ειναι ξεκαθαρο το κομματι της οικονομιας των ΗΠΑ με την περιοδο υφεσης, οπως και εδω τωρα!

    Σχετικα με το αν η Ελλαδα εχει κανει επεκτατικη πολιτικη το μονο που μπορω να πω ειναι οτι λυπαμαι που το ακουω. Ο Ομηρος εγραψε ενα επος περιγραφοντας μια τετοια εκστρατεια και μαλιστα μεσα στην Ιλιαδα διαβαζουμε και για πολλες αλλες τετοιες μικρο-εκστρατιες. Οι Αθηναιοι εσφαξαν ολοκληρες πολεις προκειμενου να διασφαλισουν την Οικονομικη τους Ενωση, οπως εχουν κανει και οι ΗΠΑ και ΗΒ για να εξασφλαισουν τις δικες τους.

    Σχετικα λοιπον με το εγκληματολογικο κομματι. Ειναι πασιφανες στον οποιοδηποτε οτι ο οποιοδηποτε ανθρωπος θα οδηγουταν σε εγκληματικες πραξεις οταν - περιθωριοποιειται, οταν το επιπεδο ζωης του βρισκεται στο χαμηλοτερο σημειο, οταν βρισκεται σε κινδυνο η επιβιωση του και οταν διαμορφωθει απο το περιβαλλον του ενα εγκληματικο υποκειμενο....Οταν με λιγα λογια η κοινωνια που ολη η ανθρωποτητα εχει σχηματισει με σκοπο την ευημερια ΟΛΩΝ των μελων της, αυτη την ευημερια την εξασφαλιζει σε λιγους ενω μια αλλη μεριδα ζει σαν ζωο, τοτε το ζωο θα συμπεριφερθει σαν ζωο. Ο Ch. Fourier ειχε κανει μαλιστα ενα πειραμα στο Νεο Λαναρκ τον 19ο αιωνα και απεδειξε οτι οταν προσφερεις τις σωστες συνθηκες στους πολιτες, τοτε διαμορφωνεις και τους αναλογους πολιτες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτο ομως που μου κανει την μεγαλυτερη εντυπωση ειναι το εξης: Υπαρχει μια πολυ μεγαλη μεριδα του Ελληνικου πληθυσμου που χρησιμοποιει ως οπλο/εργαλειο τον Α. Ελληνικο πολιτισμο για να αναδειξει την ανωτεροτητα του ενω παραλληλα μια απο τις μεγαλυτερες συνεισφορες του Αρχαιου πολιτισμου ηταν η εννοια της ταξικης διαστρωματωσης. Μια εννοια που την κατανοησαν πληρως οι Hobbes, A. Smith και οι Αγγλοι, Γερμανοι και Αμερικανοι. Οτι δηλαδη οι "εχοντες τας ουσιας" παντα θα προσπαθουν να εκμεταλλευονται καποιους ωστε να τους κανουν πλουσιους. Οπως και οτι αυτο οι πλουσιοι θα το πετυχουν αυτο μονο οταν ελεγχουν ΑΠΟΛΥΤΑ την Δικαστικη και Πολιτικη εξουσια. Ο Αριστοτελης και ο Διοδωρος ειχαν πει οτι Δημοκρατια δεν μπορει να υπαρχει αν η ουσια=περιουσια δεν ειναι ισα μοιρασμενη σε μια κοινωνια. ΕΜΕΙΣ δηλαδη λεμε οτι ειμαστε ανωτεροι, ξεχνωντας αυτα που λενε αυτοι που εμεις θεωρουμε ως τους καλυτερους!!!!

      Διαγραφή

Παρακαλώ στην έκφραση της γνώμη σας με κόσμιο και μη προσβλητικό τρόπο. Το περιεχόμενο των σχολίων θα κριθεί ως προς την προσβολή ηθών και προσωπικοτήτων και ενδεχομένως να διαγραφεί. Ο Admin δεν φέρει καμία ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων.